Share

3 februarie 2020

Laboratorul Academic


Laboratorul Academic este programul ASF de educație financiară, demarat în 2016 (anul universitar 2015-2016), destinat învățământului universitar din dorința de a atinge cel mai important obiectiv al autorității referitor la protecția consumatorilor, tinerii fiind viitorii consumatori de produse și servicii financiare ne-bancare.  

Obiectivele educaționale generale ale programului Laboratorul Academic sunt:

  • Creșterea nivelului de informare a studenților, masteranzilor, doctoranzilor din învățământul universitar prin furnizarea de informații de bază, pertinente și independente.
  • Dezvoltarea abilităților publicului țintă și conștientizarea acestuia asupra oportunităților și riscurilor financiare.
  • Asigurarea unei mai bune înțelegeri a caracteristicilor principale ale produselor și serviciilor financiare reglementate de ASF.
  • Mărirea orizontului alegerilor publicului țintă în calitate de consumator și asigurarea că alegerile făcute de către acesta sunt în perfectă concordanță cu așteptările și nevoile sale.
  • Crearea unui punct de start în stabilirea unei culturi financiare generale.
  • Participarea la îmbunătățirea nivelului de cunoștințe educaționale din programa de învățământ.
  • Asigurarea unor repere profesionale pentru orientarea în carieră.

Programul a fost lansat în anul școlar 2015 – 2016 și a presupus derularea lui în București, Cluj-Napoca și Iași.  De la un an la altul, programul de educație financiară ne-bancară a fost extins, în anul școlar 2018 – 2019 derulându-se în 149 de unități de învățământ din 36 de orașe din 29 de județe la care se adaugă Municipiul București.
În timpul orelor, lectorii ASF abordează o modalitate modernă de predare, interacționând cu participanții prin dialog. Modalitatea de predare este una interactivă, centrată pe student și are în vedere faptul că o serie de noțiuni sunt complet noi pentru participanți, astfel că toate elementele de noutate sunt prezentate prin metode formale și non-formale de educație. Prin intermediul exemplelor, tinerii învață în mod practic noțiuni de educație financiară, utile atât pentru formarea comportamentului unui consumator rațional, cât și, dacă este cazul, pentru profesia viitoare.
Cea mai mare componentă a educației financiare pentru mediul universitar o constituie susținerea de astfel de activități (de scurtă durată – cursuri, seminarii, workshopuri). Prezentările sunt de două tipuri în funcție de tipologia auditoriului:

  • prezentări generale, ce necesită un nivel minim de cunoștințe; acestea sunt susținute fie pentru studenții facultăților ce nu au un profil economic/financiar, fie pentru studenții de an I de la facultățile cu profil economic/financiar.
  • prezentări tip studii de caz, ce conțin elemente și noțiuni specifice domeniului de activitate al ASF care necesită un nivel de cunoaștere mai ridicat/specific; acestea sunt susținute pentru studenții de la facultăți cu profil economic/financiar; în funcție de nivelul de cunoștințe, aceste prezentări pot fi complexe.

Prezentările cuprind aspecte aferente tuturor piețelor reglementate de ASF sau a uneia dintre aceste piețe (piața asigurărilor, piața de capital și sistemul de pensii private).

Categorii:

Grup țintă: Studenți
Acoperire sector: Asigurări, Pensii private, Piața de capital
Acoperire teritorială: Capitala, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Orașele mari (peste 200.000 locuitori), Timișoara
Instrumentul sau activitatea prin care se implementează inițiativa: Curs
Instituția sau organizația: Autoritatea de Supraveghere Financiară