Share

19 aprilie 2021

Workshop-uri pentru inspectori școlari și profesori


APPE a organizat în cadrul proiectului național de educație financiară simpozioane, conferințe și work shop-uri pentru profesori

Principalele activități organizate și în curs de organizare de către APPE pentru inspectorii școlari și profesorii din învățământul preuniversitar sunt:
a) Simpozionul național „Formarea și evaluarea competențelor în predarea educației financiare la învățământul primar: metode și tehnici moderne de predare” se realizează un schimb de experiență între profesori, în domeniul implementării disciplinei opționale ”Educație financiară” la ciclul primar, având ca finalitate cunoaşterea diverselor modalități de lucru, strategii de predare a disciplinei, abordări transdisciplinare ș.a., în scopul obţinerii performanţelor școlare şi al dezvoltării unui stil propriu de muncă, mai ales, în direcţia încurajării acţiunilor care permit asigurarea calităţii și inovației în educaţie.
Totodată, se urmărește dezvoltarea competenţelor de comunicare între factorii educaţiei: profesori- instituţii educative – comunitate. Au fost prezenţi alături de organizatori (APPE și Revista Cutezătorii), reprezentanţi din ministerul educației, inspectorate şcolare partenere, instituţii de credit și financiare şi presă.
Scopul manifestării:

– Perfecţionarea cadrelor didactice prin promovarea bunelor practici în educaţie;

– Realizarea unui schimb de experienţă între cadrele didactice la nivel national.

Obiective:

– Promovarea disciplinei Educație financiare în rândul cadrelor didactice;

– Promovarea modelelor de bune practici şi valorizarea muncii în echipă;

– Realizarea unui schimb de experienţă util şi necesar pentru cadrele didactice;

– Încurajarea originalităţii în procesul instructiv-educativ;

– Stimularea creativităţii, imaginaţiei şi a comunicării în contextul interdisciplinar ;

– Promovarea tehnicilor şi metodelor moderne de lucru cu copiii.

Teme principale propuse pentru simpozion:

– Evaluarea și formarea competențelor la educație financiară;
– Metode active de predare – învățare la educație financiară;
– Metode și tehnici de proiectare a activităților de educație financiară centrate pe elev;
– Strategii de predare motivantă a educației financiare;
– Valorizarea interdisciplinarității în predarea educației financiare;
– Abordări inovative în proiectarea activităților de educație financiară;
– Metode interactive eficiente în predarea educației financiare;
– Formarea competențelor elevilor la educație financiară prin utilizarea metodelor alternative.

b) Conferință națională de educație financiară „Educaţia financiară – o investiţie pentru viitor”, organizată de APPE, împreună cu Ministerul Educației Naționale.
Prin conferință, s-a urmărit o popularizare a proiectului pionier în România de introducerea instituționalizată a noii discipline Educație financiară.
În prima parte, au fost prezentate rezultate şi perspective ale Educației financiare în România.
Au fost prezentate activitățile proiectului prin care se urmărea atingerea unor obiective specifice de tipul:
– promovarea conceptului de educație financiară pentru copii, cu activități în triada părinți-copii-educatori;
– imprimarea respectului copiilor față de muncă și față de bani;
– antrenarea și stimularea creativității cadrelor didactice, în vederea implementării primelor noțiuni de educație financiară la copii;
– asigurarea alfabetizării copiilor de vârste mici în domeniul financiar, prin introducerea unor noțiuni de bază legate de bani, bune deprinderi legate de utilizarea banilor, precum și prin cunoașterea bunelor practici legate de acest domeniu, începând chiar cu deprinderea de a economisi;
– asigurarea transmiterii unor informații, deprinderi sănătoase și bune practici legate de educația financiară, care pot conduce la schimbarea mentalității adulților din jurul copilului;
– familiarizarea cadrelor didactice cu activitățile și materialele specifice acestui proiect, precum și cu modalitățile multiple de utilizare a acestora la grupă;
– încurajarea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice, prin intermediul seminariilor, punându-le la dispoziție materialele și instrumentele necesare realizării unor lecții de calitate etc.

La conferință, au participat, în partea a doua a acesteia intitulată “Îmbinarea elementelor formale şi non-formale în curriculum-ul opţional”, personalități ca: Dr. Simona Poladian, Director Institutul de Economie Mondială; Prof.univ.dr. Mariana Nicolae – ASE-REI, reprezentant al Asociaţiei pentru Promovarea Performanţei în Educaţie; Prof. Viorica Boarcăş, Inspector învățământ primar, Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău; Prof. Ana Curetean, Metodist – Şcoala gimnazială „Iosif Moldovan”, Arad, care au vorbit despre necesitatea introducerii Educației financiare în școli și au prezentat exemple de bună practică din activitatea specifică.

c) Workshopuri de Educaţie financiară desfăşurate la Sinaia în perioada martie –aprilie 2018, la care au participat 28 de inspectori din 22 județe ale ţării a fost pentru noi un prilej de a ne clarifica multe probleme despre implementarea şi continuarea acestui opţional în învăţământul primar.
Deosebit de interesant a fost punctul de vedere al d-nei Insp. General Gabriela Droc din ministerul educației privind abordarea interdisciplinară a acestui opţional, precum şi felul în care această disciplină poate fi studiată nu numai ca opțional de sine stătător, ci şi pe module, fiind integrat la celelalte discipline din planul cadru.
În vederea promovării disciplinei opţionale „Educaţie financiară” în învăţământul primar inspectorii școlari au venit cu următoarele propuneri şi opinii:
 organizarea unor cursuri de formare (acreditate) în rândul cadrelor didactice care doresc să implementeze la clasă acest opţional, în colaborare cu CCD, lucru realizat în anul 2018;
 prezentarea unor materiale de popularizare şi promovare a acestui proiect în cadrul Cercurilor pedagogice ale învăţătorilor, sub forma unor dezbateri şi întâlniri de lucru;
 prezentarea de către cadrele didactice care au ales acest opţional la clasă în anul şcolar trecut a exemplelor de bună practică, în cadrul comisiilor metodice din şcoală sub forma unor activităţi demonstrative.
S- au constatat unele riscuri care pot apărea în dezvoltarea proiectelor educaționale, generate de următoarele aspecte:
– Existența unor obiective neunitare care pot crea conflicte de interese, concurență între parteneri (bănci, instituții financiare non-bancare etc.) și paralelisme (instituții de credit care predau noțiuni de educație financiară fără a urmări programa școlară aprobată de Ministerul Educației);
– Încheierea, în paralel, de către Ministerul Educației a unor parteneriate în acest domeniu cu bănci, asociații, fundații, SRL-uri, ceea ce a condus la suprapuneri de obiective sau, dimpotrivă, la introducerea unor obiective care nu sunt specifice băncii centrale;
– Aplicarea în mod neunitar și inegal pentru toți (favorizând anumite grupuri de elevi sau zone) a disciplinei Educație financiară (fără să se urmărească programa școlară aprobată de minister).

d) Organizarea de către APPE a Conferinței internaționale ,,Spend Smart, Live Smart’’- experiențe europene în domeniul educației financiare, prin care s-a realizat un schimb de experiență între profesorii de învățământ primar din țară și din alte state europene în domeniul educației financiare. Au mai participat reprezentanți ai MENCS, inspectoratelor școlare teritoriale, directori de școală, profesori din învățământul primar și gimnazial, părinți, bancheri, reprezentanți ai IBR și ARB, ai unor corporații și asociații/fundații și 16 invitați din străinătate (reprezentanți ai Băncii Portugaliei, Erste Bank Group Austria, profesori din învățământul primar și gimnazial din patru țări europene: Croația, Polonia, Portugalia și Turcia și două profesoare din Republica Moldova). Evenimentul a contribuit la îmbogațirea metodelor și tehnicilor de predare ale cadrelor didactice din România.

Categorii:

Grup țintă: Doctoranzi, Adulți / utilizatori de servicii financiare, Cadre didactice
Acoperire sector: Banking, Finanțe personale / Bugetul familiei
Acoperire teritorială: La nivel național
Instrumentul sau activitatea prin care se implementează inițiativa: Online, Curs, Elaborarea unei broșuri, Elaborarea unui manual, Masa rotundă
Instituția sau organizația: Altele