Share

19 septembrie 2019

Noutăți în anul școlar 2020-2021


Ministerul Educației și Cercetării a avut în vedere, în raport cu noul calendar al dezvoltării curriculare din ultimii ani, menţinerea şi amplificarea elementelor deja existente referitoare la educaţia financiară.

În acest sens, în conformitate cu prevederile Anexei 2 la OMENCS nr. 3590/05.04.2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial, în cadrul ariei curriculare “Om și societate” este inclusă disciplina Educație socială – Educație economico-financiară, care se va studia ca disciplină obligatorie (de trunchi comun) începând cu anul școlar 2020-2021. În cadrul programei școlare pentru această disciplină, aprobată prin OMEN nr. 3393 / 28.02.2017, demersul didactic propus este orientat pe dimensiunea economico-financiară şi antreprenorială din perspectiva unui nou concept integrator și anume, conceptul de cetățenie economică (economic citizenship). Raportarea elevilor de gimnaziu la aspecte care ţin de domeniul economico-financiar este realizată în mod firesc, fiind vizate aspecte esenţiale cu care aceştia vin în contact direct sau prin intermediul familiei din care fac parte. În mod similar, în deplină concordanţă cu vârsta elevilor, este avută în vedere dezvoltarea spiritului de iniţiativă şi antreprenoriat; accentul este pus pe realizarea unor planuri de acțiune (personale/ de familie) pentru realizarea unui scop, pe abilitatea persoanei de a transforma ideile în acţiune. Elementul de noutate îl constituie atât studiul disciplinei, ca atare, ca disciplină de trunchi comun, la nivelul ciclului gimnazial, cât și integrarea dimensiunii economico-financiare şi antreprenoriale, ca dimensiune a exercitării cetățeniei active. În spiritul implicării elevilor în propria învățare, programa școlară consacră un rol special proiectului educațional. Este creat, în acest fel, un cadru educațional care apropie procesul de predare – învățare – evaluare de viața reală, în care proiectul este un instrument de lucru necesar pentru desfășurarea activității în toate domeniile social-economice. Acest cadru educațional permite învățarea participării prin participare și nu doar discutând despre participare; este facilitată, de asemenea, dezvoltarea abilităților necesare secolului al XXI-lea: creativitate, gândire critică și sistemică, abilități de comunicare și de colaborare, capacitate de adaptare, responsabilitate, spirit de echipă. Bugetul de timp alocat proiectului reprezintă 25-30% din bugetul total de timp alocat, pe an de studiu, disciplinei. Programa școlară menționată, mai sus, poate fi accesată pe site-ul Institutului de Științe ale Educației (ISE) la adresa: http://programe.ise.ro/Actuale/Programeinvigoare.aspx