Share

19 septembrie 2019

Educația formală și non-formală în domeniul educației financiare la nivelul învățământului preuniversitar


În realizarea ofertei privind educația financiară, Ministerul Educației și Cercetării a avut în vedere faptul că acest tip de educație, precum și incluziunea financiară reprezintă priorităţi pentru Uniunea Europeană, având drept scop general, dezvoltarea unei pieţe integrate a serviciilor financiare la nivel comunitar, care să fie accesibilă pentru toţi cetăţenii statelor membre.

Educația financiară la nivelul învățământului preuniversitar se realizează, în principiu, atât sub forma educaţiei formale–curriculare cât și a educaţiei non-formale–extracurriculare. Referitor la educaţia formală–curriculară, ca învăţare sistematică, structurată şi gradată cronologic, realizată în instituţii specializate de învățământ pentru diferite nivele (primar, învățământ secundar inferior/gimnazial, învățământ secundar superior/liceal), de către diferite categorii de profesori, aceasta se identifică, în ultimă instanță, cu dimensiunea curriculară a educației financiare. Astfel, în România, din perspectivă curriculară, elemente ale educației financiare, sunt prezente, prin teme explicite sau prin teme integrate, în special, în cadrul noului curriculum pentru gimnaziu, prin disciplina Educație socială – Educație economico-financiară, la (clasa a VIII-a), precum și în cadrul disciplinelor socio-umane, deja existente, de la nivelul ciclului liceal: Educaţie antreprenorială (clasa a X-a), Economie (clasa a XI-a), Economie aplicată (numai la filiera tehnologică, la clasa a XII-a) ca discipline de trunchi comun/obligatorii. Toate disciplinele de la nivelul ciclului liceal, anterior menționate, beneficiază în prezent de manuale alternative acordate gratuit elevilor. De asemenea, sistemul educațional preuniversitar beneficiază de o ofertă completă de cursuri de Educaţie financiară, ca disciplină opțională inclusă în cadrul ofertei naționale de programe școlare, pentru toate nivelurile de învățământ, respectiv la nivelul învățământului primar, gimnazial şi liceal. Toate programele școlare menționate mai sus, pot fi accesate pe site-ul Institutului de Științe ale Educației (ISE) la adresa:

http://programe.ise.ro/Actuale/Programeinvigoare.aspx

Educaţia non-formală–extracurriculară se realizează și prin activităţi educative desfăşurate în afara sistemului formal-curricular de învăţământ de către diferite instituţii de învățământ sau alte instituții educative, în mod independent sau în parteneriat cu diferite organizații și instituții locale, regionale, naționale și internaționale, guvernamentale sau non-guvernamentale. Activitățile realizate în parteneriat se desfășoară în cadrul, fie al unor proiecte sau programe dedicate special educației financiare, fie în cadrul unor proiecte și programe care nu au drept obiectiv explicit acest tip de educație însă nu exclud integrarea elementelor specifice educaţiei financiare, spre exemplu, proiecte programe dedicate educaţiei economice sau educaţiei antreprenoriale.

Categorii:

Grup țintă: Elevi
Acoperire sector: Asigurări, Banking, Finanțe personale / Bugetul familiei, Macroeconomie, Pensii private, Piața de capital, Taxe și impozite
Acoperire teritorială: La nivel național
Instrumentul sau activitatea prin care se implementează inițiativa: Elaborarea unui manual
Instituția sau organizația: Ministerul Educației Naționale